måndag 6 juli 2009

farbror nyckelpiga

Nu har jag tyvärr inte kvar mina fat i lägenheten, de ligger i källaren och väntar på bättre dagar. Till exempel då jag flyttar hemifrån. Men jag kan ända berätta om farbrorn som hjälpte mig där på Myrorna. Det var nämligen så att jag hade hittat en hel del silverfat och jag tänkte att jag inte kunde köpa med mig alla fat hem - vad skulle jag göra av dem? Så jag försökte övertyga mamma att övertyga mig att välja ut de finaste (vilket inte var så lätt!), hur som helst så kom den här farbrorn fram till oss och frågade om vi behövde hjälp, jag och min beslutsångest tackade ja och då tog farbrorn fram sina glasögon ur innerfickan som bara farbröder kan och sedan tog han alla mina fat och vred och vände på dem och berättade att man förr använde silverfaten till att ställa ifrån sig ölflaskor på, och så berättade han vilka som var silver och nysilver och tenn och att jag behövde putsa upp dem. Till sist frågade jag farbrorn vilka jag skulle köpa, och då sa han att alla var fina så om jag tyckte om dem borde jag köpa hela bunten. Så jag bestämde mig för att köpa hela bunten. Innan vi skiljdes åt stoppade han ner handen i ytterfickan på sin jacka och tog upp en liten nyckelpiga och sa att snälla flickor får en sådan. Det var en snäll och fin farbror.


(sedan hade den snälla farbrorn lite fel. jag hade fått med mig fyra nysilverfat och ett kromfat hem, men de är lika fina för det!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar